Joanna Ambroz ukończyła częstochowskiego "plastyka". Obecnie jest studentką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na kierunkach: projektowanie graficzne oraz wzornictwo. Autorka książki "Cięcie – włosy ludu polskiego" oraz publikacji w książce "Puste miejsce przy stole". Jest laureatką konkursu na książkę dotykowo-fakturową dla dzieci niewidomych i niedowidzących.
Otrzymała stypendium prezydenta Częstochowy oraz dwukrotnie stypendium rektora ASP Katowice dla najlepszych studentów. Objęta mecenatem ZIPSEE "Cyfrowa Polska”.
– W Wejściówce pokazuję plakaty i ilustracje, które wykonałam na przestrzeni ostatniego roku – opowiada Joanna Ambroz. – Pracą otwierającą wystawę jest plakat #sexedpl, wykonany w odpowiedzi na akcję świadomościową Anji Rubik, dotyczącą edukacji seksualnej w Polsce. Grafika była udostępniana przez takie media jak Magazyn "G’rls Room" oraz samą Anję. Na wystawie eksponowane będą również ilustracje i plakaty związane z częstochowską Zapałczarnią oraz prace inspirowane polskim kinem lat 60., np. filmem "Lekarstwo na miłość", w którym grała Kalina Jędrusik – dodaje Ambroz.
Sztuka dla młodej artystki jest przede wszystkim możliwością dzielenia się uczuciami, a projektowanie stwarza możliwość przekazania tych emocji. Dziwne, "niewygodne" tematy wyzwalają u niej chęć stwarzania punktu do przemyśleń. Prace Joanny Ambroz stają się często sposobem na rozwiązanie nurtujących ją problemów, ale i odbiciem aktualnych wydarzeń w społeczeństwie.
– W moich pracach przetwarzam wydarzenia, które w jakiś sposób nie dają mi spokoju, jak w książce "Krótka historia o przemijaniu” czy "Było mi smutno, to poukładałam Lissitzkiego”. Przyglądam się ludziom i wydarzeniom, słucham, co się dzieje u bliskich mi osób. W ten sposób znajduję zagwozdkę, którą próbuję rozwiązać. Tak było w przypadku plakatów dla Zapałczarni. Chciałam, aby częstochowianie przypomnieli sobie o jej historii (szczegóły TUTAJ). Inspirujące są dla mnie dokonania artystów XIX i XX wieku oraz polskie powojenne projektowanie graficzne. Lubię niedopowiedzenia w sztuce oraz doskonałe posługiwanie się znakiem, jak robili to polscy artyści plakaciści – wyjaśnia autorka wystawy.
Zapytana o sposób, w jaki powstawały prezentowane na wystawie plakaty, młoda artystka odpowiada: – Praca nad plakatem to nie tylko wykonanie obrazu – tę kwestię poprzedza eksploracja tematu, a ilustracja jest jej komentarzem. Po znalezieniu koncepcji, pomysłu najczęściej pracuję tuszem i farbami, które później edytuję w programach graficznych. Plakaty i ilustracje są połączeniem mediów manualnych oraz digitalizacji komputerowej. W projektowaniu plakatu oprócz obrazu równorzędnie ważna jest typografia, czyli skład i dobór odpowiedniego stylu liter.
Joanna Ambroz wystawiała swoje prace zarówno w Polsce, jak i za granicą.
* 2017 – Typhlo&Tactus, wystawa pokonkursowa, książka dotykowa dla dzieci niewidomych „Feelings”, Francja,
* 2017 – Międzynarodowe Biennale Plakatu w Lublinie, wystawa, finał, katalog, Lublin
* 2017 – Wystawa ilustracji z książki „Puste miejsce przy stole”, wraz z Joanną Concejo, Ratata Festival, Macerata, Włochy
* 2017 – Historia częstochowskiej Zapałczarni, plakaty, Industriada 2017, Częstochowa
* 2017 – „Cut – the hair of the Polish folks” książka, ilustracje, Galeria KM 0, Warszawa
* 2016 – „Cięcie – włosy ludu polskiego”, książka, ilustracje, Galeria Pojedyncza, Katowice
* 2016 – „Cięcie – włosy ludu polskiego”, książka, ilustracje, Lomobar, Częstochowa
* 2015 – „Poukładane”, ilustracja, sit
Obecną wystawę prac Joanny Ambroz można oglądać do 21 lutego w Cafe Skrzynka i Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” (ul. Dąbrowskiego 1), w redakcji „Gazety Wyborczej” (ul. Dąbrowskiego 6a) oraz na portalu czestochowa.wyborcza.pl.
Zobacz prace Joanny Ambroz w internetowej odsłonie Wejściówki (kliknij w zdjęcie):
Inne prezentacje pod szyldem Wejściówki – TUTAJ
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze