Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Graficzno-malarskie kolaże można oglądać od 28 lutego. Ciekawe metaforyczne znaki i refleksje przyciągają uwagę, skłaniając do zadumy. Czymże są miejska maszyna i wzgórza odpadów, skoro wpływają na otaczający nas świat, niszcząc jego piękno? Na Halinę Piwowarską „spłynęła łaska zielona”. Wypełniła ją głosami nieistniejących ogrodów...

* * *
Spłynęła na mnie łaska zielona
sierpniowa
wypełniła głosami nieistniejących ogrodów
nasączyła żywicą ciemnego lasu
schowanego w pamięci
przesłoniła miejską maszynę
ukryła wzgórza odpadów
pożerające horyzont.
Wypłynęła z moich oczu martwą wodą.
Halina Piwowarska, Łaska

Praca Haliny PiwowarskiejPraca Haliny Piwowarskiej 

Prace z cyklu „Drzewa Apokaliptyczne” są krzykiem protestu. „Słyszymy memento o opamiętanie i zachowanie ostatnich pokładów wrażliwości” – uznał Piotr Głowacki, krytyk sztuki. „Ogólny katastroficzny wydźwięk autorka tonuje poprzez ujawnianie obrazów w sposób oszczędny co do motywów, ujętych na dość neutralnym rysunkowo tle. Zabieg ten buduje wizualną sugestywność i poetyckość nastroju”.

Praca Haliny PiwowarskiejPraca Haliny Piwowarskiej 

Halina Piwowarska, od wczesnego dzieciństwa związana z Częstochową, urodziła się w Talkowcach na terenie dawnych Kresów Wschodnich. Jest absolwentką I LO im. Słowackiego w Częstochowie, gdzie uczęszczała do eksperymentalnej klasy humanistycznej, a wychowania plastycznego uczyła ją Sabina Lonty. Tytuł magistra filologii polskiej uzyskała na Uniwersytecie Śląskim. Tematem pracy magisterskiej były „Kazimierza Wyki eseje o sztuce”. Pracowała w oświacie (nauczycielka języka polskiego), w Ośrodku Kultury Filmowej w Częstochowie, jako dziennikarka w „Gazecie Częstochowskiej” (dział kultura), a także jako instruktorka pracowni dziennikarsko-literackiej w Miejskim Domu Kultury w Częstochowie.

W latach 2005–2007 wraz z Piotrem Głowackim i grupą entuzjastów współtworzyła częstochowskie Regionalne Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych – Konduktorownię. Była kuratorem wystawy fotograficznej Piotra Majchrzaka „Częstochowa Pofabryczna”. Jej dwa rysunki znalazły się na inauguracyjnej wystawie Zachęty. Kilka prac z serii „Drzewa Apokaliptyczne” można było w 2018 r. obejrzeć w warszawskiej Galerii SD.

Obecnie prace Haliny Piwowarskiej można oglądać do końca marca 2019 r. w Muzeum Częstochowskim – Galerii Dobrej Sztuki (Al. NMP 47), w Cafe Skrzynka i Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” (ul. Dąbrowskiego 1) oraz w redakcji „Gazety Wyborczej” (ul. Dąbrowskiego 6a). A także – bezterminowo – w portalu czestochowa.wyborcza.pl. Wszystkie te miejsca składają się na wieloelementową galerię Wejściówka.

Zobacz prace Haliny Piwowarskiej w internetowej odsłonie Wejściówki (kliknij w zdjęcie):

Praca Haliny PiwowarskiejPraca Haliny Piwowarskiej 

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.