Można zapoznać się z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego dzielnicy Częstochówka-Parkitka i rejonu ulic: Poleskiej, Nowobialskiej, Obrońców Westerplatte, Edwarda Reszkego. Każdy może zgłosić swoje uwagi. Dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami odbędzie się 16 lipca.

Przypomnijmy, pod koniec 2021 roku miejscy radni uchwalili przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu na częstochowskiej Parkitce. Chodzi o obszar w rejonie ulic: Poleskiej, Nowobialskiej, Obrońców Westerplatte i Edwarda Reszkego. Władze uznały, że szkoda tego miejsca pod rozproszone budownictwo jednorodzinne.

Parkitka po latach zastoju to jedna z najszybciej rozbudowujących się dzielnic Częstochowy. Już na przełomie lat 2021/22 rada dzielnicy zwracała uwagę władzom miasta, aby nie sporządzać cząstkowych planów dla tej części Częstochowy, lecz jeden kompleksowy.

Twoja przeglądarka nie ma włączonej obsługi JavaScript

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Pełne korzystanie z serwisu wymaga włączonego w Twojej przeglądarce JavaScript oraz innych technologii służących do mierzenia liczby przeczytanych artykułów.
Możesz włączyć akceptację skryptów w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Sprawdź regulamin i politykę prywatności.

Aleksandra Sobczak poleca
Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Szkola bedzie na parterze w bloku.... brawo Cz-wa.. deweloperzy z pewnością zadbaja o edukacje dzieci swoich klientów.
    @mattt
    No właśnie, a co z sala gimnastyczna i boiskiem, to będą szkoły bez w-f. Powinni przeznaczyć teren na porządną szkołę podstawową i przedszkole.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Bloki tak zagęszczone ,że jeden drugiemu do talerza zagląda,a gdzie tereny zielone, place zabaw ,no i jeszcze autobusy na Łódzkiej.
    @wisja12
    Autobusów na Łódzkiej na wysokości Parkitki nie ma i nie będzie. Po wadliwej przebudowie ta ulica nie nadaje się do jazdy autobusów. Wyniesione skrzyżowania są zbudowane wbrew wszelkim przepisom regulującym takie rozwiązania i MPK po prostu nie będzie chciało tam wysłać żadnego pojazdu.
    Owszem autobusy jeżdżą przez takie skrzyżowania w innych miastach, ale tylko jeżeli mają łagodne najazdy, a nie coś, co przypomina tor przeszkód do testowania zawieszenia.
    Odcinek, który się nadaje do ewentualnego puszczenia komunikacji to fragment od ronda na końcu Szajnowicza do Ludowej i dalej do skrzyżowania w Kiedrzynie.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    To właśnie te 18 h wygląda jak plan cząstkowy. Co to jest 18h? To 300m x 600m. To nie jest plan dla dzielnicy, raczej pod parę bloków albo park. To się wykazali.

    Jakby zrobili kompleksowy plan np. dla całego terenu na zachód od Łódzkiej na całej jej długości aż do Ludowej i objęli nim wszystkie pola od tej linii aż do Bialskiej to ja bym powiedział, że to jest kompleskowy plan dla dzielnicy.
    już oceniałe(a)ś
    14
    0
    Nowe bloki na najdroższej dzielnicy miasta i minimum miejsc parkingowych. Życzę powodzenia
    @muody_mazoch
    Jakbyś chciał mieć dla każdego miejsce parkingowe, to powierzchnie na parkingi musiałyby byc większe niż bloki. Pomyśl jakie byłyby ceny mieszkań przy tak niskiej dostępności działek pod budowę i przy poświęcaniu tak cennych terenów pod parkingi. Ewentualnie jakie byłyby ceny mieszkań, gdyby pod każdym blokiem znajdował się piętrowy parking. Nie ma nic za darmo. Większa dostępność mieszkań = mniejsza dostępność miejsc parkingowych.
    już oceniałe(a)ś
    1
    2
    @lobo13
    zapomnialeś o jednym - zysk dewelopera.
    Nie musi być 30% jak na dilerce - jak to jeden z deweloperów powiedział w wywiadzie...
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @mattt
    Oczywiście, że nie musi. Ale pamiętać należy, że mamy wolny rynek. Każdy przedsiębiorca dąży do maksymalizacji zysku, więc jeżeli może wyciągnąć 30% to dlaczego tego nie robić?

    Generalnie, tutaj ściera się wiele problemów. Jednym z nich jest to, że nie dość, że mieszkania bez miejsc parkingowych to jeszcze z gigantyczną marżą. Ale do rozwiązania tego akurat problemu, potrzebny jest szereg kompleksowych reform na szczeblu centralnym. Chodzi o zasady handlu ziemią rolną, chodzi o politykę podatkową względem nieruchomości itd. Deweloperzy robią, co robią, bo cały kontekst społeczno - polityczno - gospodarczy im na to pozwala. Kłania się tutaj rola regulatora - no to wkroczył. Uznał, że woli więcej mieszkań niż miejsc parkingowych. Czy to okaże się skuteczne? Nie wiem. Nigdy nie przekonamy się jakie ceny tych mieszkań by były, gdyby było ich mniej (i to z parkingami!). Pewnie byłyby droższe. Suma summarum, wolałbym się nie zadłużać pod korek do końca moich dni tylko po to, żeby móc parkować pod klatką.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Kolejny ukłon miasta w stronę patodeweloperki. Miastu się opłaca wielki blok , zamiast domu jednorodzinnego, bo ściągnie kilkadziesiąt razy więcej podatków od nieruchomości.
    @xyz36
    Tereny blisko centrum są zbyt cenne np. w sensie skomunikowania zeby je poświęcać na zabudowę jednorodzinną . Taniej tu tramwaj dociągnąć ( i eksploatować) niż zabudować domkami a tramwaj ciągnąć gdzieś na peryferia
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    W projekcie planu ograniczono ilość miejsc postojowych do niezbędnego minimum, czyli będzie tak jak to się dzieje obecnie - parkowanie na chodnikach, trawnikach.
    Nie znam tych planów, ale jeżeli zabudowa wielolokalowa to z zapewnieniem 25% terenu biologicznie czynnego (zieleni) na działce zgodnie z Prawem budowlanym.
    już oceniałe(a)ś
    13
    3
    A gdzie jest plan całej dzielnicy ? Gdzie są tereny zielone ( nie mam na myśli trawnika, kilku krzewów i niskich drzew), gdzie pas buforowy dla systematycznie niszczonej Alei Brzozowej, gdzie budynki szkolno - przedszkolne, przychodnia, punkty usługowe, place zabaw dla dzieci. Ograniczona liczba miejsc parkingowych skutkuje niekończącą się wojną o zabranie każdego możliwego skrawka zielonego terenu. Czy urząd słyszał o czymś takim jak parking wielopoziomowy lub podziemny pod blokiem. Gdzie są drogi dla transportu miejskiego. Kiedy wreszcie skończy się to krótkowzroczne, słabe zarządzanie miastem ?
    @dr.Polis
    szkoda słów i nerwów...
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Szkoła na parterze budynków mieszkalnych? Wy tak na trzeźwo? Bo 1 kwietnia już minął.
    @kzet69
    tak wynika z analizy przygotowanej przez miasto
    "W projekcie przewidziano zabudowę usługową na poziomie parterów budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dopuszczeniem do lokalizacji budynków usługowych stanowiących usługi publiczne.

    "Pozwoli to na lokalizację w sąsiedztwie budynków wielorodzinnych: szkoły, przedszkola, żłobka lub przychodni lekarskiej" - brzmi fragment prognozy oddziaływania na środowiska."
    już oceniałe(a)ś
    2
    0