Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
1 z 28
Ogrom dróg żelaznych
Krzyżówki, przekładnie, bocznice... dziesiątki żelaznych dróg.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
2 z 28
Zderzenie epok
Takich dworców już się nie buduje. Ten zapewne pochodzi z przełomu XIX i XX wieku i wciąż świetnie spełnia swoją funkcję ''przyjmując'' nowoczesne, szybkie składy regionalne.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
3 z 28
Polskie klimaty
Ten wagon już się wysłużył. Trwa jego rozbiórka, potem pójdzie na złom.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
4 z 28
Ulica rodem z PRL-u
Miniaturowe samochody z lat 70-tych ubiegłego wieku, to jedna z atrakcji makiety w Galerii Jurajskiej.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
5 z 28
Zakupy na postoju
Takich przydworcowych kiosków GS coraz mniej w naszym otoczeniu. Kiedyś, mając kilkuminutowy postój, można było wpaść tam na szybkie zakupy. Tylko co w tych sklepach było?
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
6 z 28
Scenka peronowa
Czekając na połączenie można zawsze poprawić fryzurę.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
7 z 28
Pospieszny na dworcu Piotrowo
Nazwy stacji makiety w Galerii Jurajskiej są wymyślone. Do Piotrowa wjechał właśnie pospieszny - typowy dla lat 80-tych pulmanowski skład PKP.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
8 z 28
Piłka w grze
Charakterystyczna, wydeptana w okolicach bramki, nawierzchnia tego wiejskiego boiska dowodzi, że chłopaki spędzają na nim sporo czasu. Za moment drużyna w czerwonych strojach będzie miała szansę na gola.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
9 z 28
Owieczki na hali
Szerokie pastwiska wśród wzgórz, to idealne miejsce dla owiec i tajemniczego pasterza...
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
10 z 28
Tylko dymu brak
Polski parowóz opuszcza starą parowozownie. Jej mury okopcone są sadzą z kominów. Wszystko niemal jak w rzeczywistości.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
11 z 28
Kolej rodem z NRD
W latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku najpopularniejsze i dostępne w sprzedaży kolejki pochodziły z Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Dwa stojące na peronach składy towarowe, to typowe NRD-owskie składy z niemieckimi lokomotywami.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
12 z 28
Spójrzcie na płot
Fabryka stołków ,,Paulina" otoczona tak powszechnym - wtedy ale i dziś - betonowym murem. Detale wykonane są z gipsu. Podobnie jak ich 87 razy większe oryginały powstają w formach, tyle, że maleńkich z żywicy epoksydowej.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
13 z 28
Czekając na pociąg
Peronowa reklama niemieckiej krajowej kasy budowlanej może sugerować, że jesteśmy w Niemczech. Niestety, rynek polskich elementów makiety jest skromny. Tymczasem stacja zwie się Gorzkiewki Fabryczne. Za starszym państwem czekającym na pociąg stoi skład towarowy dawnych, polskich węglarek z lat zapewne 60., skoro na burcie dostrzec możemy orzełka (w późniejszych latach poprzestano na napisie lub logo PKP)
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
14 z 28
Tory do fabryki nawozów
Transport kolejowy był kiedyś niezastąpiony. Trudno sobie było wyobrazić jakikolwiek duży zakład przemysłowy bez własnego torowiska, czy rampy.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
15 z 28
Betoniarnia jak ''żywa''
Zminiaturyzowany piach i żwir, to w rzeczywistości przesiany przez drobne sita prawdziwy piasek. Płyty, po których się poruszają ''gruchy'' wykonane są z gipsu. Wszystko jak należy przerośnięte trawą.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
16 z 28
Och Karol!
Torby, torebki, torebeczki... dobrze, że można skorzystać z peronowego wózka. Tylko pan jakoś mało dżentelmeński.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
17 z 28
Zabawa na 102
Piętrus, czyli wagon piętrowy. Zabawa w ganianego w takim składzie należała do ulubionych kolejowych rozrywek dzieciaków. Później takie wagony często wykorzystywano, jako przydrożne bary. Dziś są rzadkością.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
18 z 28
Oczy węża
Kolejki w Galerii Jurajskiej świecą, turkocą, pogwizdują. Niektóre sytuacje przywołują przerażające skojarzenia.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
19 z 28
Kolej z Niemiec, których nie ma
Na stacje wjechał skład Deutsche Reichsbahn, czyli z NRD. Dziś nie ma już ani takich pociągów, ani NRD...
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
20 z 28
Nawęglanie parowozu
Zanim parowóz ruszył w drogę musiał ''zatankować'': węgiel a później nabrać wody. Takich scen już nie zobaczymy...
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
21 z 28
Parowozownia - sypialnia lokomotyw
Model tej parowozowni z najazdem obrotowym do złudzenia przypomina ten, który znajduje się przy częstochowskim dworcu głównym. Lokomotywa też jest - a w zasadzie była - typowa. Jeszcze kilka lat temu pomarańczowe elektrowozy prowadziły ekspresy (obecnie mają inny kolor).
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
22 z 28
Miniaturowy świat
Maleńcy ludzie, maleńkie zwierzęta, ale problemy te same, co zwykłych podróżnych kolei.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
23 z 28
Podglądanie przez okno
Niektórych pociąg usypia. Najwyraźniej pasażerka tego wagony drugiej klasy ma przed sobą dłuższą podróż.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
24 z 28
Pożar u ''Adriana
Ogień strawił piętro Gospody u Adriana. Staż dogasza już pogorzelisko ''wodą'' wykonaną z plastikowego wenflonu
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
25 z 28
Taaaka ''ryba''
Firmy modelarskie coraz częściej oferują nie tylko postaci do makiet kolejowych, ale także całe scenki rodzajowe. Często komiczne, jak ta, kiedy wędkarz wyciąga z jeziorka płetwonurka. Jeziorko w którym ''nurkował'' wykonane jest ze specjalnego żelu.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
26 z 28
Skok z mostu
Postać w slipach stojąca na konstrukcji wiaduktu, to nie samobójca. Śmiałek najwyraźniej chce wykonać ryzykowny skok do rzeki, która zachęciła do plażowanie sporo osób.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
27 z 28
Obrotowy wjazd
To kolejowe urządzenie pozwalało na wjazd do parowozowni wielu lokomotywą. Dzięki obrotnicy właściwie zapełniano poszczególne ''garaże''.
Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Wyborcza.pl
28 z 28
''Sypialnia'' Smolno
Parowozownia Smolno może przyjąć ''do hotelu'' aż 11 lokomotyw.
Wszystkie komentarze