Strasburg - podkreślić rangę tramwajów
Renesans nowoczesnej komunikacji tramwajowej w Europie zaczął się od Strasburga, który pod koniec lat 80. XX w. zdecydował się na budowę od zera całej sieci. Dziś składa się ona z sześciu linii.
Trasy zaprojektowano inaczej niż na ogół w Polsce, gdzie biegną między jezdniami szerokich dwupasmówek - czyli pośrodku niczego. W Strasburgu tramwaje przeciskają się staromiejskimi uliczkami i na przedmieściach między blokami - po to, by ludzie mieli bliżej do tramwaju niż do własnego auta. By zachęcić właścicieli samochodów do korzystania z komunikacji miejskiej, standard podróży tramwajem jest lepszy niż własnym autem dzięki bezwzględnej preferencji na skrzyżowaniach, ale także dowartościowaniu pasażerów designem pojazdów i przystanków. Na zdjęciach: atrakcyjna forma architektoniczna głównego przystanku przesiadkowego na starym mieście, gdzie krzyżują się trasy północ-południe i wschód-zachód.
Sukces Strasburga powtórzyło następnie kilkadziesiąt miast w Europie i na świecie, reaktywując komunikację tramwajową zgodnie z ideami "szkoły francuskiej".
Wszystkie komentarze