Po dworcu wiedeńskim przy ul. Piłsudskiego, zburzonym 50 lat temu, pozostały nam pocztówki, żal i pytanie "Kto na to pozwolił?". Zdaniem obrońców obecnego dworca przy pl. Rady Europy, historia się powtarza, a Częstochowa traci właśnie architektoniczną ikonę rangi ogólnopolskiej.

PKP rozstrzygnęły właśnie postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót budowlanych nowego dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę - ok. 119 mln zł brutto - przedstawiła firma Texom z Krakowa. Zakończenie inwestycji i udostępnienie pasażerom nowego dworca planowane jest w drugiej połowie 2027 r. - przewidują kolejarze.

Projekt zakłada rozbiórkę liczącego ledwie 30 lat gmachu przy pl. Rady Europy proj. Ryszarda Frankowicza i zastąpieniu go strefą wejściową - bez kas - do pasażu nad torami (na głównym zdjęciu do artykułu - ilustracja w prawym, dolnym rogu). Do strefy wejściowej dostawiony zostanie parterowy pawilon terminalu autobusowego z kasami i paroma lokalami handlowymi czy gastronomicznymi.

Twoja przeglądarka nie ma włączonej obsługi JavaScript

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Pełne korzystanie z serwisu wymaga włączonego w Twojej przeglądarce JavaScript oraz innych technologii służących do mierzenia liczby przeczytanych artykułów.
Możesz włączyć akceptację skryptów w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Sprawdź regulamin i politykę prywatności.

Sebastian Ogórek
Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Jeśli coś w tym obiekcie nie działa, to jest jasne, że w nowym też nie będzie działało. Z jakiego powodu? Bo do tego potrzebny jest gospodarz. Skoro taki nowy obiekt jest burzony, bo ktoś nie umie go zagospodarować, a jest na to 1000 możliwych sposobów, to nie ma gospodarza! Niech ten zarządca najpierw zmodernizuje bełkot z głośników. To będzie coś ważnego dla podróżnych.
    @ liberator.2025
    Jeszcze zapytam, oni to za własne, prywatne pieniądze robią czy za nasze. Bo jeśli tak, to gdzie jest Państwo Polskie?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    W Poznaniu zamknięto dworzec kolejowy i postawiono przybudówkę do galerii handlowej z ksywką "chlebak" Niefunkcjonalną i znacznie różniącą się od wizualizacji. A Poznań to 1-2 dworzec w kraju pod względem ilości pasażerów. Od lat co pewien czas jakaś ekipa rządząca "buduje" nowy dworzec a później sprawa ucicha.
    już oceniałe(a)ś
    15
    1
    Jak PKP ma za dużo pieniędzy, to niech odda do budżetu, będzie mniejszy deficyt.
    już oceniałe(a)ś
    11
    1
    Ojoj zimno w pasażu, no faktycznie trzeba rozebrać. To może rozbierzemy też BUW (niepraktyczny, same problemy z tym dachem), Sąd najwyższy też, w sumie to wszystkie budynki Budzyńskiego - same problemy z tą zielenią. Galeria Stirlinga w Stutgarcie na przemiał - ta fasada trudna do umycia. Wszystko zamieńmy w klocek bez kultury i aspiracji.
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    Sytuacja trochę zbliżona do tej z DH MERKURY rok temu obiekt wyburzono i jest nic - wielkie nic. Też nikomu się nie opłacało zainwestować w istniejący obiekt wiec go wyburzono i w efekcie nie ma nic. Z dworcem będzie podobnie tez będzie Wielkie NIC
    @100Panda
    Tyle, że Merkury to własność prywatna.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @romanwat
    Owszem. Ale mnie chodzi o sytuacje. Było coś moze nie cudownego ale było -brakowało jedynie pomysłu na zagospodarowanie wiec wyburzono i nie ma nic. Jest dziura w ziemi. Podobnie moze być z dworcem PKP. Wyburza to co jest i przez przypadek może nie być nic.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Znajdźmy lepszego gospodarza,
    a dworzec zostawny w spokoju.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    Tylko dlaczego ta elewacja musi być tak brzydka. Naprawde autorzy tego projektu nie mogli zaproponowac czegos milszego dla oka ?. Czemu ta nasza czestochowa musi byc tak architektonicznie upokarzana :/ .
    @Par545
    Przecież jeszcze nic nie wybudowali a już są lamenty nad elewacją , co można stwierdzić z wizualizacji jeszcze nie dokładnej ? ,nic co najwyżej bryłę budynku . Czy ktoś się zastanawiał nad wizualizacjami obecnego dworca w 96 roku ? a postawili co postawili jakąś wariacje z lat 90 i każdy się przyzwyczaił a tak naprawdę nigdy ten gmach nie był ani ładny ani funkcjonalny . Jest teraz szansa zmienić coś w centrum które potrzebuje inwestycji na wczoraj żeby to miasto zaczęło się zmieniać . Ktoś chce u nas zainwestować 120 mln ,największa budowa od dekad a nikomu nic nie pasuje . Sami w Częstochowie znawcy i krytycy architektury . Dramat
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Jedyna słuszna i racjonalna decyzja , zobaczycie po latach że ta inwestycja wyjdzie temu miejscu i okolicy na dobre , i jeszcze jedno błagam nie nadużywajcie słowa ikona w tym przypadku bo nie jest i nigdy nie był ten gmach żadną ikoną nawet w 96 roku po otwarciu od początku były różne problemy ,do tego przez nie funkcjonalny projekt żaden handel tam się długo nie utrzymał , a gwozdziem go trumny tyło otwarcie 500 metrów dalej galerii jurajskiej .
    już oceniałe(a)ś
    5
    13